§ 1. Beboerforeningens navn er Rugbakkens bestyrelse.
Stk. 2 Beboerforeningen er hjemmehørende i FSBboligs afdeling 01-04
§ 2. Beboerforeningens formål er at varetage beboernes lovsikrede ret
til medindflydelse på afdelingens drift og FSBboligs virksomhed.
§ 3. Samtlige beboere og disses ægtefæller eller hermed ligestillede
personer i afdelingen er medlemmer af beboerforeningen.
Afdelingsmødet
§ 4. Afdelingsmødet er beboerforeningens øverste myndighed.
stk.2 Hvert år afholdes senest 31. maj ordinært afdelingsmøde.
Mødets dagsorden skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning.
3. Godkendelse af afdelingens årsregnskab, beboerforeningens regnskab og
regnskab for udgifter til sociale aktiviteter for beboerne.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg
6. Eventuelt
Stk. 3. Hvert år afholdes senest 30. september ordinært afdelingsmøde
(budgetmødet). Mødets dagsorden skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning for perioden siden sidste møde.
3. Godkendelse af afdelingens driftsbudget, be¬boerforeningens budget og
budget for udgifter til sociale aktiviteter for beboerne for det kommende
år.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Eventuelt.
Stk. 4. Fremsætter mindst 25 % af afdelingsmødets stemmeberettigede
deltagere krav herom, skal godkendelse af afdelingens driftsbudget ske ved
urafstemning blandt afdelingens beboere efter reglerne i § 6, stk. 3.
Stk. 5 Ekstraordinært afdelingsmøde afholdes, når afdelingsbestyrelsen
finder anledning til det, eller når mindst 25 % af husstandene i afdelingen
ønsker et angivet emne behandlet, elle når der på et tidli¬gere tidspunkt er
truffet beslutning herom, eller når boligorganisationens bestyrelse anmoder
herom.
Indkaldelse til ekstraordinært afdelingsmøde skal ske med mindst 2 ugers
varsel. Indkaldelsen skal angive tid og sted for det ekstraordinære
afde¬lingsmøde samt dagsorden.
Efterkommer afdelingsbestyrelsen ikke inden 2 uger en anmodning om
indkaldelse til ekstraordinært afdelingsmøde, foretages indkaldelsen af
FSBboligs bestyrelse. Når ekstraordinært afdelingsmøde har været afholdt,
kan nyt ekstraordinært afdelingsmøde om samme emne først finde sted efter
afholdelse af ordinært, obligatorisk afdelingsmøde.
§ 5. Senest 1 uge før valgmødet (og/eller regn¬skabsmødet) udsendes
til samtlige husstande evt. skriftlig beretning, samt afdelingens
årsregnskab, beboerforeningens regnskab og regnskab for udgif¬ter til
sociale aktiviteter.
Tilsvarende udsendes forud for budgetmødet afde¬lingens driftsbudget,
beboerforeningens budget og budget for udgifter til sociale aktiviteter,
§ 6. Adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette har den af § 3
omfattede personkreds. Hver husstand har 2 stemmer uanset husstandens
stør¬relse. FSBboligs ledelse og administrationens ansatte har ret til at
deltage i mødet og har taleret, men ikke stemmeret, Afdelingsmødet kan
beslutte, at andre deltager i mødet, ligeledes uden stemmeret.
Stk. 2. Enhver, der ifølge stk. 1, 1. punktum, har adgang til
afdelingsmødet, har ret til at få et angivet emne behandlet på mødet og til
at tage ordet. For¬slag, der ønskes behandlet på det ordinære afde¬lingsmøde,
skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest 2 uger før mødet. Indkomne
forslag udsen¬des til afdelingens beboere senest 1 uge før mø¬det.
Stk. 3. Afdelingsmødets beslutninger træffes på grundlag af almindeligt
stemmeflertal blandt de tilstedeværende stemmeberettigede, ved ændring af
vedtægter jf. dog § 10.
Afdelingsmødet kan beslutte, at den endelige af¬gørelse af emner, der er til
behandling på afde¬lingsmødet, skal træffes ved efterfølgende uraf¬stemning
blandt afdelingens beboere, hvor hver husstand ligeledes har 2 stemmer
uanset størrel¬se. Når et forslag har været undergivet urafstem¬ning, kan ny
urafstemning om samme forslag først finde sted efter afholdelse af ordinært,
obligatorisk afdelingsmøde.
Afdellingsbestyrelsen
§ 7. Afdelingsbestyrelsen består af 5 medlemmer, inkl. forman¬den.
Valgbare som medlemmer af afdelings¬bestyrelsen er den af § 3 omfattede
personkreds.
Stk. 2 Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen. Hvert andet år
afgår formanden. Af be¬styrelsens øvrige medlemmer afgår hvert år halv¬delen.
Afgangsordenen bestemmes ved den ræk¬kefølge bestyrelsesmedlemmerne er
valgt. For samtidigt valgte medlemmer af bestyrelsen be¬stemmes
afgangsordenen ved det antal stemmer, de har opnået, således at de med højst
antal op¬nåede stemmer sidder længst. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3 Formanden vælges af afdelingsmødet, men bestyrelsen konstituerer i
øvrigt sig selv.
Stk. 4 Afdelingsmødet vælger for 1 år ad gangen 2 suppleanter til
afdelingsbestyrelsen.
Stk. 5 Afdelingsmødet vælger 2 revisorer og 1 revisorsuppleant. Revisorer og
revisorsuppleant vælges efter samme regler som bestyrelsesmed¬lemmer og
-suppleanter, jf. stk. 2 og 4.
Stk. 6 Afdelingsbestyrelsen udpeger afdelingens medlemmer af FSBboligs
repræsentantskab.
§ 8. Afdelingsmødet kan tiltræde, at afdelingen sammen med 1 eller
flere andre afdelinger, som afdelingen hører sammen med bebyggelsesmæs¬sigt
eller driftsmæssigt, skal anses som én afdeling med hensyn til beboernes
beføjelser, således at afdelingerne har fælles afdelingsmøder og fælles
afdelingsbestyrelse, såfremt de øvrige afdelinger på tilsvarende måde
tiltræder ordningen og den efterfølgende godkendes af FSBboligs bestyrelse.
Stk. 2. Afdelingen afholder rimelige udgifter i for¬bindelse med
afdelingsbestyrelsens arbejde, jf. §4, stk. 2 og 3. Hvervet som medlem af
afdelingsbesty¬relsen er ulønnet.
§ 9. Afdelingsbestyrelsen godkender driftsbudget og årsregnskab for
afdelingen.
Stk. 2. Afdelingsbestyrelsen forelægger driftsbud¬get og driftsregnskab for
afdelingsmødet til godken¬delse,
Stk. 3. Afdelingsbestyrelsen forelægger de over¬ordnede rammer for
iværksættelse af arbejder og aktiviteter i afdelingen for afdelingsmødet til
god¬kendelse, forinden disse iværksættes.
Afdelingsmødet kan herunder træffe beslutning om iværksættelse af
forebyggende arbejder rettet mod boligområdet og de enkelte beboere med
henblik på at styrke det sociale liv og netværk i boligområdet, såfremt
afdelingsmødet samtidig tiltræder den nød¬vendige lejeforhøjelse.
Afdelingsmødet kan endvidere træffe beslutning om beboernes ret til at
udføre forbedringer m.v. af boli¬gerne ud over den fastsatte positivliste,
jf. § 69 og §70 i lov om almene boliger m.v.
Stk. 4. Medfører et arbejde eller en aktivitet en lejeforhøjelse, der
overstiger 15 pct. af den gælden¬de årsleje, skal godkendelse ske ved
urafstemning blandt afdelingens beboere.
Stk. 5. Afdelingsmødet kan beslutte, at afdelingen deltager i udførelsen af
kollektive anlæg, som bliver fælles for flere afdelinger, såfremt arbejdet
opnår forudgående godkendelse på afdelingsmøder i de respektive afdelinger.
Stk. 6. Afdelingsmødet fastsætter en husorden for afdelingen.
Stk. 7. Afdelingsbestyrelsen påser, at der er god orden i afdelingen.
Eventuel påtale sker til boligor¬ganisationens ledelse eller en repræsentant
for denne.
Stk. 8. Afdelingsmødet kan beslutte at delegere afdelingsbestyrelsens og
afdelingsmødets kompe¬tence på en række områder til en eller flere
beboer¬grupper.
Stk. 9. Afdelingsbestyrelsen skal orienteres om ledelsens ansættelse og
afskedigelse af ejendoms¬funktionærer, dog sker ansættelse af
ejendoms¬inspektør og viceinspektør i samarbejde med afde¬lingsbestyrelsen.
Stk. 10. Afdelingsbestyrelsen kan beslutte, at den endelige afgørelse af
spørgsmål, der henhører un¬der afdelingsbestyrelsen, skal træffes ved
urafstemning blandt afdelingens beboere efter reglerne i § 6, stk. 3.
Stk. 11. FSBboligs ledelse skal yde afdelingsbestyrelsen nødvendig bistand i
forbindelse med udøvelsen af dennes funktioner.
Stk. 12. Afdelingsbestyrelsen kan i en forretningsorden træffe nærmere
bestemmelser om udførelsen af sit hverv.
Stk. 13. Et afdelingsbestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes af den
forsamling, der har valgt den pågældende.
§ 10. Vedtægterne er godkendt af afdelingsmødet den 29/4-2002 og kan
kun ændres efter godkendelse på et afdelingsmøde, der er lovligt indkaldt
med 4 ugers varsel med vedtægtsændringer på dagsordenen. Vedtægtsændringer
skal godkendes med 2/3 af de afgivne stemmer.
|